Výzvy cestovního ruchu okresu Šumperk

24.11.2020

Data, data a ještě jednou data. Kdo je má, je napůl vysmátý, kdo je má a umí s nimi pracovat, je king. Vlastně ne, king je až ten, který se umí podle nich řídit. Všichni podnikatelé v cestovním ruchu na Šumpersku a Zábřežsku dostávají od "mateřského" CzechTourismu do ruky zajímavý soubor informací. Díky unikátnímu propojení třech datových zdrojů se o návštěvnících našeho regionu dovídáme víc.
Nově se k číslům o lidech ubytovaných v hromadných zařízeních přidávají data k ubytovaným kdekoli, a dokonce jsou zahrnuti jednodenní hosté kraje.
My jsme se nejvíce podívali na ty ukazatele, které bychom se měli pokoušet zlepšit, aby se zlepšil ekonomický výkon tohoto oboru. Hned první příležitost spatřujeme ve snaze dostat k nám více zahraničních turistů, protože z celkové návštěvnosti jich jenom 8 % nemá český pas. Taky jako potenciál k růstu si vykládáme číslo 51. Tolik procent lidí strávilo min. 1 noc v Olomouckém kraji poprvé. S tím se dá pracovat, lákat Čechy a cizince k opakovaným návštěvám. Další hodnota se dá interpretovat různě, ale... když sem 77 % lidí přijíždí autem, znamená to, že prostě nepotřebují dálnici? Nebo zkrátka nemají jinou možnost? Ekologičtější železnice sem dostává jen 12 % turistů, na tom by se taky mohlo dělat. No a ten závěr je na vás - spokojenost s návštěvou regionu vyjadřuje např. s infrastrukturou 67 %, se službami 74 %, s péčí o rozvoj cestovního ruchu 70 %. Je to hodně? Je to málo?
Seriózně doporučujeme minimálně každému, komu z turismu plyne jakýkoli příjem, aby se na report o Olomouckém kraji podíval (zde https://bit.ly/2UQwxvo), určitě to dodá nový pohled na chování zákazníků, jejich věk, účel cesty, délku přenocování, typ dopravy a mnoho dalšího. A nevadí, že jde o data za léta 2018 a 2019.
Všem škarohlídům bagatelizujícím význam odvětví uvádíme, že v roce 2018 byla hrubá přidaná hodnoty cestovního ruchu za Olomoucký kraj maličko přes 5 miliard Kč. A za celý kraj jsou také všechna výše uvedená čísla, pamatujte na to.