
Úspěšné podnikání CBA na hyperkonkurenčním trhu

Netvrdíme, že podnikání je snadné, a
že v dnešním globálním prostředí je vydělání balíku peněz bůhví jak lehké.
Jenomže když podnikáte dlouho a dobře v oboru, jehož podmínky se pro vás
spíše ztěžují, stojí to už za pozornost.
Přibližně tenhle popis sedí na
společnost CBA Nuget, která už čtvrt století každodenně soupeří
s nadnárodními řetězci lákajícími Čechy do super a hyper marketů na
slevové nabídky a výprodejové akce, čelí měnící se legislativě, zákaznickým
návykům a preferencím ... On to na konci 90. letech Roman Mazák, když
zakládal velkoobchod Nuget, nevěděl tak docela, kam se trh s potravinami
vyvine. Aby tu byl i dnes, musel si zatraceně máknout, táhnout nahoru obchod,
expandovat, fúzovat, rozšiřovat, spolupracovat ... Přes různá obchodní
partnerství a filiálky se velko i maloobchodní podnikání bratrů Mazákových dostalo
až do Maďarska do sítě CBA International, aby se šumperská společnost později stala
držitelem master franšízy CBA pro Českou republiku, což dalo vzniknout dnešnímu
Družstvu CBA CZ. Tohle unikátní sdružení velkoobchodů a maloobchodních subjektů
dává dohromady více než 1000 prodejen, což skupinu CBA dostává na roční obrat 3,3
miliardy korun (za rok 2018). To už jsou čísla, která na českém trhu cosi
znamenají. Srdcem CBAček jsou dva sklady v Šumperku (pro Moravu) a Bílém
Kostele (pro Čechy) zahrnující na ploše přes 20 tisíc m2 okolo
12.000 položek. V těchto mraveništích, takovém malém potravinovém Amazonu,
vidíte úžasný cvrkot. Nákladní auta zboží přivážejí, jiná auta v barvách
CBA je pak rozvážejí po celé ČR, zásobují jimi právě vlastní značkové prodejny i
spolupracující partnery, celé to běží jako dobře promazaný stroj. Ale 300
zaměstnanců se opravdu musí snažit, aby ten stroj šlapal i dalších 25 let, kdy
už budeme nakupovat (asi jen) přes internet, vozit nám to domů budou drony ...
:-)