Úspěšné podnikání CBA na hyperkonkurenčním trhu

18.07.2019

Netvrdíme, že podnikání je snadné, a že v dnešním globálním prostředí je vydělání balíku peněz bůhví jak lehké. Jenomže když podnikáte dlouho a dobře v oboru, jehož podmínky se pro vás spíše ztěžují, stojí to už za pozornost.
Přibližně tenhle popis sedí na společnost CBA Nuget, která už čtvrt století každodenně soupeří s nadnárodními řetězci lákajícími Čechy do super a hyper marketů na slevové nabídky a výprodejové akce, čelí měnící se legislativě, zákaznickým návykům a preferencím ... On to na konci 90. letech Roman Mazák, když zakládal velkoobchod Nuget, nevěděl tak docela, kam se trh s potravinami vyvine. Aby tu byl i dnes, musel si zatraceně máknout, táhnout nahoru obchod, expandovat, fúzovat, rozšiřovat, spolupracovat ... Přes různá obchodní partnerství a filiálky se velko i maloobchodní podnikání bratrů Mazákových dostalo až do Maďarska do sítě CBA International, aby se šumperská společnost později stala držitelem master franšízy CBA pro Českou republiku, což dalo vzniknout dnešnímu Družstvu CBA CZ. Tohle unikátní sdružení velkoobchodů a maloobchodních subjektů dává dohromady více než 1000 prodejen, což skupinu CBA dostává na roční obrat 3,3 miliardy korun (za rok 2018). To už jsou čísla, která na českém trhu cosi znamenají. Srdcem CBAček jsou dva sklady v Šumperku (pro Moravu) a Bílém Kostele (pro Čechy) zahrnující na ploše přes 20 tisíc m2 okolo 12.000 položek. V těchto mraveništích, takovém malém potravinovém Amazonu, vidíte úžasný cvrkot. Nákladní auta zboží přivážejí, jiná auta v barvách CBA je pak rozvážejí po celé ČR, zásobují jimi právě vlastní značkové prodejny i spolupracující partnery, celé to běží jako dobře promazaný stroj. Ale 300 zaměstnanců se opravdu musí snažit, aby ten stroj šlapal i dalších 25 let, kdy už budeme nakupovat (asi jen) přes internet, vozit nám to domů budou drony ... :-)